suusgb2.reismee.nl

Khao Sok Nationaal Park

Het Khao Sok avontuur is echt Back to Basic! Samen met Lisa deel ik een houten hutje aan de rand van het Nationaal Park zonder airco. En airco is echt geen luxe als je temperaturen hier voelt. Gelukkig (!) was er een regenbuitje die avond wat voor een beetje verkoeling zorgde. We hadden een 2 daagse tour geboekt met een overnachting in het Nationaal Park. Het park is een van de oudste regenwouden op deze planeet met een enorm blauw soms groen meer en diverse grottenstelsels.

’s Morgens om 8.30u werden we opgehaald waarna we via een marktje naar een pier reden, daar kwam onze groep samen en stapte we de boot op. We hadden een zeer gezellige groep van 16 personen. Na ongeveer 1,5 uur varen door wederom een prachtig landschap (misschien wordt het wat eentonig haha) over een meer met weer de enorme kalksteenrotsen kwamen we aan bij onze ‘floating rafthouses’. Zeer eenvoudig maar superleuk. Het geheel dreef op wat houten planken en ons hutje bestond uit alleen een veranda waar binnen alleen plaats was voor twee matrassen op de grond, meer was het niet. Ons hutje was helemaal achteraan, super! Ergens verderop waren wel wat wc’s en douches alleen dan moest je wel een paar honderd meter over de houten planken lopen en je ding doen tussen behoorlijk veel insecten…

Eerst bijna allemaal een duik genomen en even rustig aan. Vervolgens kregen we een lunch wat hier altijd lekker is en daarna gingen we onze eerste hike doen. Eerst de sokken en sneakers aan waarbij ik al een sok en een schoen het meer in schopte door een gevecht met een groot insect. Mijn schoen gelukkig nog kunnen redden maar mijn sok ligt nu op de bodem. Dan maar 2 dagen achter elkaar dezelfde sokken aan. De hike bestond uit 1,5 uur wandelen door het bos waarbij we meerdere keren een rivier overstaken, vervolgens een grot in waar we in zo’n uur doorheen lopen (zwemmen!) en vervolgens weer terug wandelen. Voorafgaand waren we al gewaarschuwd over de grot dat je soms tot in je nek toe in het water kwam en door zeer smalle gangen tegen een watervalletje op moest klimmen. Ook dat er spinnen in de grot waren die zo groot zouden zijn als je hand, hmmm. En niets bleek gelogen, het was zeer avontuurlijk en onwijs leuk. Alleen de spinnen waren iets overdreven, ze waren inderdaad zo groot als je handpalm maar dan incl. poten dus die hadden we erger voorgesteld.

Daarna terug naar onze hutjes waar we ons diner kregen terwijl het inmiddels regende en onweerde. Gelukkig niet al te lang want er stond nog een avondsafari op het programma dat bestond uit een boottochtje langs de oevers van het meer op zoek naar beesten. Ergens hoog in de bomen waren 2 speciale vogels te zien maar dat was wel erg ver weg, verder weinig gezien. Wel veel gehoord haha en een boottochtje in het donker met onweer in de verte is wel speciaal. Daarna weer terug en met de groep nog gezellig gekletst. Niet lang, want ze hebben hier maar 4 uur per dag elektriciteit wat betekent dat om 22.30u alle lichten uit zijn en je daarvoor wel je weg naar je hutje gedaan wil hebben. De nacht was bijzonder te noemen in verband met de vele geluiden maar we hebben de nacht overleefd!

De volgende ochtend stonden we op om 6.30u, we gingen een ochtend safari doen. Hier behoorlijk wat aapjes gezien die aan het spelen waren hoog in de bomen. Grappig, ja zag ze springen tussen de bomen door en af en toe leek het alsof er een viel aan de bewegende bomen zien. Ik hoopte ook een gibbon te zien maar helaas. Daarna ontbijt, een pannenkoek met banaan, heel populair hier in Thailand. Vervolgens uitchecken en weer de boot op. Na ongeveer een uurtje varen allemaal de boot uit en klaarmaken voor een tweede hike. Dit keer zouden we het droog houden. Deze hike was alleen behoorlijk pittig. Onderweg stopten we bij een viewpoint en nog een stukje hoger kwamen wederom bij een grot. Het tempo zat er flink in dus droog heb ik niet gehouden in de zin van dat ik helemaal doorweekt was van de hitte, pfff. Gelukkig bracht de grot wat verkoeling. De wandeling in de grot ging er een stuk relaxter aan toe dan de vorige dag. Wel zagen we echt grote spinnen dit keer, en veel! Ook slangen die hoog verstopt zaten. Later spraken we een paar mensen die na ons de grot in waren geweest en zij verklaarden waarom die slangen zo hoog zitten. Zij hebben gezien dat de slangen op jacht gingen naar rondvliegende vleermuizen waar enorme hoeveelheden van waren. Je liep soms door flink wat blubber wat poep van de vleermuizen bleek te zijn, bluh. Na de wandeltocht terug naar beneden stond er een heerlijke lunch voor ons klaar waarna we nog wat tijd hadden om te zwemmen. Vervolgens terug de boot in en terug naar ons beginpunt. Dit was het einde van een prachtige ervaring!

Nu weer terug in ons hutje aan de rand van het park. Eindelijk een frisse douche (gezellig met een gekko) en verder wat aan het kletsen met de vele anderen die hier zijn (bijzonder veel Nederlanders) en morgen weer door. Lisa gaat morgenochtend heel vroeg door naar haar volgende bestemming. Mijn minivan vertrekt om 8.15u. Halverwege een boot op en door naar mijn volgende bestemming, Koh Lanta. Inmiddels ben ik wel weer toe aan een paar relaxte dagen dus heb een bungalow aan het strand geboekt met uitzicht op zee en zwembad. Op naar zon, zee, strand….